Mikä on menestyksen ja suosion hinta? Ajatuksia ja pohdintoja sarjasta American Horror Story 10 – Red Tide
Ensiksi täytyy sanoa, että tätä
kautta olin odottanut pitkään ja hartaasti. Hihkuin ilosta, kun huomasin Red Tide-kauden
ensimmäisen jakson saapuneen vihdoin ja viimein Disney plussaan. Toki siinä
vaiheessa täytyikin pistää salamana telkku auki ja hakea keittiöstä pienet
snäcksit kaveriksi. ja kuten arvata saattaakin, on American horror story ollut
yksi suosikkisarjoista aina ensimmäisistä jaksoista sarjan viimeisiin kausiin
asti. Sarjalla on ollut pitkä ja tapahtumarikas tie yhtenä maailman rakastetuimpana
kauhusarjana.
American horror story on siis yhdysvaltalainen
Ryan Murphyn luoma kauhusarja, jota on tuotettu vuodesta 20 aina vuoteen 2021
saakka. Sarja on luonteeltaan antologiasarja, eli jokaisella kaudella nähdään
aina täysin uusi ja erilainen teema ja tarina hahmoineen ja juonikuvioineen. Ei
olekaan siis väliä, mistä kaudesta sarjaa alkaa katsomaan, sillä jokainen kausi
käynnistää aina tyystin uuden juonen. Mielestäni hauskaa ja kiinnostavaa
sarjassa on myös se, että uudesta tarinasta huolimatta se pitää mukanaan samoja
näyttelijöitä, jotka näyttelevät aina uusissa rooleissa uuden kauden alkaessa. Usea
fani pitää etenkin sarjan ensimmäistä, toista ja kolmatta sekä viidettä tuotantokautta parhaimpina, ja omia
vahvoja suosikkikausiani ovatkin erityisesti karmivaan mielisairaalaan
sijoittuva Asylum, sirkuksesta kertova Freak Show ja noitakoulun draamoihin
sukeltava Coven.
Erityisesti paljon minua sarjassa
viehättää yliluonnolliset aspektit, ja jokaisella kaudella on mielestäni jokin jännittävä
teema, joka nappaa mukaansa jo heti ensimetreiltä. Oli kyseessä sitten puukkonsa
kanssa hiljaa hiippaileva klownimurhaaja, karmiva mielisairaala järkyttävine
hoitomenetelmineen tai oikeasti joskus olemassa ollut sarjamurhaaja Delphine
LaLaurie, osaa sarja luoda kiinnostavan ja jännittävän tarinan uusien teemojensa
ympärille. Pidän myös siitä, että sarjassa osattu luoda kauhun lisäksi
mielenkiintoisia ja pidettäviä henkilöhahmoja sekä koukuttavia juonenkäänteitä.
Ja vaikka sarja ei ehkä pelottavuudellaan olekaan sieltä niin sanotusti
kauhistuttavimmasta päästä, on tärkeää, että kauhun lisäksi pääpaino nojaa juurikin
sympaattisissa, kiinnostavissa ja karmivissa hahmoissa sekä heidän välillään
tapahtuvissa käänteissä.
Noh, pienen alkuselostuksen jälkeen
voisinkin keskittyä nimenomaan 10 kauden odotettuun Red Tide-osaan. Erityisesti
internetissä tulevaa kautta on odotettu suurella innolla, ja innokkaimmat
odottajat ovatkin jo miettineet kuumeisesti sitä, mikä tulevan kauden teema
mahtaisi olla. Kun ensimmäiset trailerit sitten julkaistiin, tuntui innostuksen
ja odotuksen nälkä vain kasvavan. Erityisesti erillään olevasta irrallisesta
American horror stories kaudesta johtuneen pienoisen pettymyksen vuoksi uutta kymppikautta
tuli odotettua alati nälkäisemmin. Jo pelkän trailerin perusteella kausi vaikutti
hyvältä, jännittävältä ja mielenkiintoiselta ja odotukset itse jaksoja kohtaan
olivat varsin kovat.
Kymmenes kausi on siitä erilainen, että se on jaettu kahteen eri osaan.
Käsittelen tässä postauksessa nyt nimenomaan kauden ensimmäistä Red Tide
tarinaa, ja palaan mahdollisesti myöhemmin toiseen Death Valley kauteen, kunhan
olen saanut sen ensiksi katsastettua.
Jaan pohdintani kahteen eri osaan. Ensimmäisessä
osassa pohdin tarinaa ja kautta yleisellä tasolla, enkä kirjoita varsinaisesta
juonesta niin paljoa. Toiseen osaan laitan varoitukseksi ”SISÄLTÄÄ
JUONIPALJASTUKSIA” tekstin, jotta tiedätte missä vaiheessa kannattaa kääntyä
takavasemmalle ja palata vasta sitten, kun on kauden ensiksi katsastanut.
Red Tide käynnistyy sillä, kun
nuori perhe päättää muuttaa syrjäiseen rannikolla sijaitsevaan kaupunkiin. Isä
on valkoisen paperin kammosta kärsivä kirjailija, ja tarvitsee uudenlaista
inspiraatiota täysin uudenlaisissa maisemissa. Uusi talo on kaunis ja näyttävä,
joskin perheen tyttären mukaan hieman aavemainen.
Tässä vaiheessa minulla tuli erittäin paljon ensimmäisen kauden Murder
house-viboja, ja toivoinkin, että sarja olisi jonkinlainen takaisin heitto
aivan sarjan alkuaikoihin. Sarja on mielestäni visuaalisesti erittäin kaunis,
ja synkän, aution ja kolean tunnelman pystyy aistimaan television ruudulta aina
kotisohvalle saakka. Erityisesti rannikkomaisemat ovat jollakin synkällä
tavalla hyvin kauniit, ja autio ranta kuvastaa hyvin myös itse tarinan
tunnelmaa ja fiilistä. Myös kirjailijateema tuntui mielenkiintoiselta
ulottuvuudelta, ja toikin etäisesti mieleen hieman Stephen Kingin tarinat.
Tarinan perhe kuvataan aluksi kauniina, nuorekkaana ja taiteellisena perheenä.
Perheen isää näyttelee erittäin komea ja lahjakas Finn Wittrock, joka on nähty
myös sarjan aiemmilla kausilla varsin ikonisissa rooleissa. Äidin osuuden vetää
toinen AHS-veteraani Lily Rabe, joka tuntuu sopivan täydellisesti herkän
oloisen perheenäidin rooliin pitkine vaaleine hiuksineen ja lempeine
kasvoineen. Erityismaininta täytyy ehdottomasti antaa myös perheen tytärtä
näyttelevälle . Aivan järisyttävä suoritus lapsinäyttelijältä! Toivon paljon
hienoja rooleja tälle lahjakkaalle neidille tulevaisuudessakin.
Muissa sivurooleissa nähdään myös muita tuttuja American horror story-konkareita,
kuten muun muassa Evan Peters, Frances Conroy ja lähes tunnistamattomaksi maskeerattu
Sarah Paulson.
Itse olisin kaivannut näyttelijäkaartiin vielä aiemmilta kausilta tuttua Kathy
Batesia, sillä pidän hänestä kovasti näyttelijänä, ja mielestäni hän on ollut
suuri syy sille, miksi olen rakastanut kyseistä sarjaa niin paljon.
SISÄLTÄÄ JUONIPALJASTUKSIA:
Seuraavana pohdin juonta ja sen
merkityksiä hiukan syvällisemmin. Palaa tänne vasta sitten, kun olet
katsastanut sarjan läpi, ellet sitten halua lukea juonipaljastuksia etukäteen.
Sarjassa käsitellään paljon
menestykseen, menestyspaineisiin ja suosionhaluun liittyviä ajatuksia. Perhe
kuvataan sarjassa varsinaisena taiteilijaperheenä; on sarjojen käsikirjoituksia
kuumeisesti loihtiva perheenisä jonka niskaan hönkii jatkuvalla syötöllä
kustannusyhtiön yli-innokas ja vaativa pomo. Tämän lisäksi on 9-vuotias tytär,
joka on nuoresta iästään huolimatta lähestulkoon huippulahjakas virtuoosi viulun
soitossa. Poikkeuksen tekee perheen äiti, joka ei tahdo oikein ymmärtää isän ja
tyttären lähestulkoon maanista lahjakkuuden palvontaa ja pakonomaisen jatkuvan
harjoittelun merkitystä. Tämä luo jo lähes alkumetreiltä perheeseen
tietynlaisen jännitteen, ja myöhemmin sarjassa jännite erityisesti tyttären ja
äidin välillä kasvaa. Perheen äiti tahtookin jäädä koko ajan hiukan taustalle,
ja sarjan edetessä tytär puhuu äidistään varsin julmasti siksi koska äidillä ei
ole mitään taiteellista erikoislahjakkuutta.
Mielestäni tietynlainen lapsen julmuudesta ja ilkeydestä huokuva kauhu on aivan
erityisen karmivaa, ja tuo tässäkin tarinassa varsin synkän pilven
henkilöhahmojen, miljöön ja tarinan ylle. Kauhu ja voimakkaat tunteet nousevat
esiin etenkin äidin ja tyttären välisissä keskusteluissa ja arkisissa
tilanteissa.
Isä Harry tekeekin pian olonsa kotoisaksi uuteen kaupunkipahaseen ja tapaa
vihdoin lähikuppilassa uusia merkittäviä henkilöitä, joiden kanssa jakaa menestyspaineita
sekä taiteilijan loputonta luomisen tuskaa. Hahmokatraan kasvaessa ja tarinan
edetessä kuvioihin astuvat vähitellen mustat pillerit – joita mainostetaa suoranaisina ihmelääkkeinä ja ratkaisuna jokaisen taiteilijan kammoon – toisin sanoen
valkoisen paperin kammoon. Mustat pillerit eivät kuitenkaan tarjoa autuasta
luovuuden ja mahtavuuden sammumatonta onnea ilman sivuvaikutuksia – pilleristä nauttiva
kokee ennennäkemättömiä ja karmivia haittavaikutuksia, jotka lopulta nostavat
kysymyksiä elämästä ja kuolemasta.
Hyvin mielenkiintoinen ilmiö mustissa pillereissä on se, että ne toimivat
suoranaisina ikuisen onnen ja luovuuden lähteinä huippulahjakkaille ihmisille –
mutta miten käykään niiden tuiki tavallisten pulliaisten, jotka pillerin
sattuvat kitaansa nappaamaan? Heistä tulee niin sanottuja Kalpeita
(englanniksi Pale people), eli eräänlaisia verenhimoisia
ajattelukyvyttöminä ” aivokuolleina” vampyyrimaisia hirviöitä, jotka näyttävät
karmivan kalpeilta kaljuine päine ja hurjine silmineen.
Mustien pillereiden tarina toikin mieleeni hyvin paljon vertauskuvia ja
pohdintoja erityisesti ihmisen arvoon ja menestyspaineisiin liittyen.
Koin, että sarjan Kalpeat kuvastivat äärimmäisen eriarvoisessa yhteiskunnassa
elävien tuskaa siitä, että he eivät kerta kaikkiaan kelpaa omana itsenään, vaan
heidän arvon määrittää vasta jokin sellainen ulkoinen tekijä, joihin heillä
itsellään ei ole välttämättä mahdollisuutta. Pillerit kuvastavat ehkä saavuttamattomien
mahdollisuuksien ja hyväksynnän hakemista tyystin vääriltä ja myrkyllisiltä tahoilta,
jota pillerit eivät kuitenkaan tarjoa. Hyväksynnän ja täyttymättömien toiveiden
sijaan pillerit syöksevät yksilön täysin yhteiskunnan pohjalle jossa yksilö kokee itsensä kummajaiseksi.
Sen sijaan ne huippulahjakkaat, jotka
saivat pillereistä lisää elinvoimaa, alkoivat pala palalta jatkuvaa
suorittamista itsekkyyden varjolla, ja edessä häämöttävästä menestyksestä
kumpuavan riippuvuuden johdosta he olivat valmiita jopa luopumaan omista
rakkaistaan suosion ja kuuluisuuden vuoksi. Pilleri teki lahjakkaat ihmiset
täysin tunnekylmiksi ja piittaamattomiksi oman egonsa kiillottajiksi, jotka
toisia satuttamalla saivat lisää egoa, elinvoimaa ja etuja itselleen muista piittaamatta.
Sarjassa mustia pillereitä napsivat taiteilijat tunsivat olevansa jonkinlaista
muiden yläpuolella olevaa kermaa, jotka kokivat oikeuden viedä heidän omasta
mielestään hyödyttömien ja merkityksettömien ihmisten henkiä. Omalle
luovuudelleen liki narsismia hipova antautuminen sokeutti yksilön empatiakyvyn
muita ihmisiä kohtaan, ja loppumattoman luovuuden päämääränä olikin loppupeleissä
pelkkä oma napa ja oma onni ja samalla muiden ihmisten väheksyminen. Sarjassa havainnollistettiinkin
aika selkeästi juuri se pointti, että pilleri teki lahjakkuuden ja maagisten
mestarillisten taitojen lisäksi ottajastaan alati verenhimoisemman ja
piittaamattomamman. Mikä onkaan loppumattoman mammonan ja mestarillisuuden
hinta? Voiko ikuista menestystä ja onnea asettaa vaakakuppiin ihmiselämän arvon
ja elämän vaalimisen merkityksen kanssa.
Sarja herätti ajatuksia myös alati
kasvavista ja kasvavista suorituspaineista yhä yksilökeskeisemmässä
yhteiskunnassa. Sarjan lahjakkaat mustien pillerien käyttäjät näkivät itsensä
eräänlaisina jumalina ja kokivat oikeudekseen päättää sen, kenen elämä on
merkityksekästä, ja kenen ei. Mistä se kertookaan, kun jo 9-vuotias tyttö
joutuu päivittäin suremaan sitä, että lähes täydellinen tarkoittaa samaa kuin totaalinen
surkeus, eikä hän ole mitään ennen kuin saa viuluteoksen soitettua täydellisen
virheettömästi. Mustat pillerit kuvastivat mielestäni myös kokemusta siitä,
että edes se lahjakkain ja taiteellisin ei ollut pillereiden varjossa tyytyväinen
itseensä inhimillisenä ihmisenä. Jos aina vaan vaaditaan parempaa ja
täydellisempää, voiko kukaan enää loppupeleissä kokea olevansa täysin
onnellinen oman itsensä kanssa? Monissa maissa täydellisyyden tavoittelu ja erittäin
tiukka kuri on jo arkea, ja erityisesti musiikkiharrastus sekä monet
urheilulajit, kuten vaikkapa voimistelulajit ja baletti aloitetaan todella
nuorella iällä.
Pahimmillaan jatkuvassa kilpailuasetelmassa eläminen murtaa herkkää psyykettä
ja voi vanhemmalla iällä tehdä ihmisestä mustien pillereiden tavoin kyynisen,
piittaamattoman ja katkeran.
Sarjassa tytär Alma suhtautui mielestäni jopa isäänsä kylmäverisemmin
pillereiden aiheuttamiin raakoihin sivuvaikutuksiin ja ihmishengen
merkityksettömyyteen sammumattoman luovuuden ja nerouden edessä. Ehkä tämä kuvastaakin
sitä, miten suuri vaikutus ympäröivällä todellisuudella ja ympäristöllä
todellakin on herkän ja kasvavan lapsen mieleen.
Kommentit
Lähetä kommentti