Siirry pääsisältöön

2022 vuoden kauhu-uutuus: Mats Strandbergin Tappoaikataulussa työntekijöiden kehittämispäivä saa verisen käänteen

 Nyt on aika kääntää kalenterista esiin halloween-kuu, kun hirviöt, zombiet, ja muut omituiset otukset saapuvat taas keskuuteemme väijymään vuoden synkimpänä ja syksyisimpänä ajankohtana. 
Kun ulkona liikkuu jos jonkinlaista hiipijää, on mitä loistavin tilaisuus kääriytyä omiin villapeittoihin kuin muumio konsanaan, ja avata jokin mielenkiintoinen ja selkäpiitä karmiva kirja. Halloween on kauhukertomusten, kummitusjuttujen, jännäreiden ja kauhuleffojen kulta-aikaa, ja tästä syystä pyhitän lokakuun aihetta käsitteleville postauksille.
Tässä postauksessa aion esitellä teille Mats Strandbergin uusimman kauhu-uutuuden, joka sijottuu kylmäävän kehittämispäivän syövereihin, jossa eripuraiset työntekijät kokoontuvat puimaan uutta hanketta.
Trilleri on hengästyttävällä tavalla loppua kohden etenevä kauhukirjoitus tuntemattomasta uhasta, joka piinaa kehityspäivän osallistujia.


HUOM: Postauksessa on lieviä juonipaljastuksia


Tappoaikataulu alkaa räväkän intensiivisellä kauhukohtauksella, jossa lukija työnnetään suoraan ja säälimättä keskelle karmeita tapahtumia. Intensiivisen alkukohtauksen jälkeen palataan sitten ajassa taaksepäin, ja kirjailija tutustuttaa tarinan keskeiseen miljööseen ja keskeisiin hahmoihin. Kirja oli mielestäni hyvin hidastempoinen alussa, ja jokaiseen hahmoon tutustutaan sangen yksityiskohtaisesti ja perinpohjaisesti. On eripuraa, työuupumusta, raastavan orastavia romansseja sekä jäytäviä menestyspaineita omasta työurastaan. 

Kirjan alkupuoli onkin hyvin suurelta osin hahmoihin ja vallitsevaan tilanteeseen perehtymistä sekä hahmojen välisten henkilökemioiden tarkkailua, ja hahmot ovat uskottavan sekä aidon oloisia, joista kullakin on oma sanottavansa vallitsevaan tilanteeseen. Tunnelma on kireä, piikittelevä ja painostava vastakkainasettelun johdosta.

 Paikoitellen hidastempoisuus tuntui ehkä vähän liiankin verkkaiselta, ja ylimääräistä liirumlaarumia oli ehkä hitusen liikaa saaden kirjan alkupuoliskon tuntumaan hieman paikallaan junnaavalta. Hitaan alun jälkeen jännitys alkaa kuitenkin hitaasti ja painostavasti lipua kohti rantaa ja saavuttamaan epäonnisia hahmoja yksi toisensa jälkeen. Kirjan jännitys ja kauhupuoli on hyvin toimivaa, ja Strandberg on loistava luomaan synkeän piinaavaa tunnelmaa kirjain kirjaimelta ja sivu sivulta. Kirjan puolivälissä hitaasti luikerrellut jännitys rävähtääkin suoraa lukijan nenän eteen, eikä tämän jälkeen ole enää takaisin kääntymistä. Kirjan trilleri ja kauhu on koko ajan mainiota.
Strandberg ei sääli hahmojaan, ja tunnelma on koko tarinan ajan synkkä ja erittäin brutaali. Strandberg luo upean realistisia tunnetiloja, ja hahmojen pelko välittyy kirjan sivuilta raastavalla tavalla lukijaan. Ei ole väliä, onko hahmo kiltti vai paha vai jotakin siltä väliltä, armoton kohtalo uhkaa heitä kaikkia.

Tappoaikataulu on teemojensa puolesta aika genre-uskollinen ja tyypillinen slasher-kauhutarina, joka toimii hyvin, ja joka tarjoaa myös yllätyksellisiäkin juonenkäänteitä. Kliseiltä ei voida kuitenkaan välttyä; framilla on niin pimeät metsänsiimekset, metsän keskellä tönöttävä rakennus kuin nurkissa hiipivä maskimurhaajakin, mutta kliseistäänkin huolimatta Tappoaikataulu tarjoaa genren ystäville riipivän jännittäviä hetkiä sekä hyytävää tunnelmaa ja viihdyttää genren parissa viihtyviä hyvin. Ennen kaikkea Strandbergin tarinankerrontataidot ja huikean hyvä lukija äänikirjaversiossa tekevät kirjasta pimeiden iltojen viihdyttäjän. 

Suosittelen teosta kaikille vähän rankemmasta kauhusta pitäville sekä niille, jotka tykkäävät laajasta ja yksityiskohtaisesta hahmojen sekä tilanteen kuvailusta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Riley Sagerin vuonna 2022 ilmestynyt trilleriuutuus "Eloonjääneet tytöt" vie lukijan kolmen selviytyjättären matkaan

Trilleritervehdys vaan kaikille! Taas olisi vuorossa trilleriteemaista jännärimeininkiä, kun katsastetaan kansien väliin ja tarkastellaan uunituoretta vuoden 2022 trilleriuutuutta, jolla kirjailija Riley Sager on meitä ilahduttanut. Tässä postauksessa valokeilaan pääsee Eloonjääneet tytöt, joka on vuonna 2022 julkaistu Riley Sagerin kirjoittama psykologinen trilleri.  Tarinan keskiössä on murhien jälkeinen aika sekä kolmen verilöylyistä selviytyneen "final girl":iksi ristityn nuoren naisen tarina. Quincy on paennut mökkimurhaajaa, Sam on kohdannut murhaajan yövuorossa ja Lisa on joutunut karmivien asuntolamurhien viimeiseksi selviytyjäksi. Murhista on jo 10-vuotta, mutta tapaukset kummittelevat edelleen jokaisen tytön elämässä tavalla tai toisella. Kolmea varsin erilaista elämää keskenään viettävää nuorta naista ei tunnu yhdistävän mikään muu, kuin viimeiseksi eloonjääneeksi selviytyminen ja niin sanottuun viimeisten tyttöjen clubiin kuuluminen. Tarinan viimeiset eloonjääneet

Hyvää sosiaalityön päivää! Esittelyssä sosiaalityöteemaisia luku- ja katseluvinkkejä

 Hyvää sosiaalityön päivää Oikein iloista sosiaalityön päivää niin kanssakollegoille kuin ihan kaikille muillekin tyypeille!  Halusin omistaa tämän postauksen sosiaalityölle, ja koska olen itse sosiaalityön maisterivaiheen opiskelija sekä vammaispalveluiden työntekijä, koen tärkeäksi myös blogissa sen, että voin ottaa kantaa ja nostaa esiin sosiaalityöteemaisia teoksia. Sosiaalityön yhtenä rikkautena on sen monipuolisuus. Sosiaalityön näköalapaikalla näet koko ihmiselämän monimuotoisen kirjon - aina vastasyntymästä vanhuuteen saakka ja kaikkea muuta siltä välillä. Ihmiselämän vaaliminen ja tukemien on sosiaalityön keskiössä, mikä ainakin itselläni jaksaa vuosi toisensa jälkeen motioitumaan tenttiviikoilla ja deadlinejen lähestyessä sekä paperitöiden ja lukuisten kirjausten lomassa.  Sosiaalityöntekijä kulkee matkaansa muuttuvan maailman sekä alati muovautuvan yhteiskunnan keskellä ja kohtaa ainutlaatuisia asiakastilanteita, joista melkein vannon, ettei yhtäkään täysin samanlaista päivä

3 kertomusta naiseudesta - osa 2: Emmi-Liia Sjöholmin Paperilla toinen tarjoaa ilmavaa autofiktiota

 Nyt olisikin taas vuoro palata blogisarjan pariin, ja tällä kertaa valokeilassa olisikin Emmi-Liia Sjöholmin vuonna 2020 ilmestynyt autofiktiivinen teos Paperilla toinen, joka pureutuu naiseksi kasvuun, äitiyteen, seksuaalisuuteen ja itsensä etsimiseen. Tämä kohuakin saanut kirja on Kosmoksen kustantama ja Sjöholmin esikoisteos. Emmi-Liia Sjöholmin teos on herättänyt kohun lisäksi paljon mielipiteitä sekä puolesta, että vastaan. Teos on suorapuheinen, toteava ja uniikilla tavalla hyvin simppeli ja arkinen. Toteavan lyhyistä ja ilmavista lauseista huokuu varmuus, kirjoittajan henkilökohtainen kokemus ja taito ilmaista itseään ja ympäröivää maailmaa ilmiöineen hienolla ja persoonallisella tavalla.  Tarinan minäkertoja liikkuu nuoruudessa ja aikuisuudessa vuoron perään. Tarina ei etene kronologisesti eteenpäin, vaan kappaleet ovat ikään kuin ajatuksenomaisia muistoja minäkertojan elämästä, jotka kumpuavat toteavina lyhyinä kappaleina muodostaen kuitenkin mielenkiintoisen ja yhtenäisen ko